Doorgaan naar hoofdcontent

Vriendschap

Wat is vriendschap? De definitie:
“Vriendschap is een nauwe (over het algemeen niet-seksuele) relatie of verhouding tussen twee of meerdere mensen waarbij het geslacht geen rol speelt. Een vriendschap is dus mogelijk tussen man en vrouw maar ook tussen twee mannen of twee vrouwen. Het belangrijkste waarop een goede vriendschap gebouwd is, is vertrouwen en onvoorwaardelijkheid. Iemand met wie men vriendschap heeft noemt men een vriend. Synoniemen zijn 'kameraad', 'kornuit', 'maat', 'gabber', 'slapie' of 'makker' of 'mattie'.
Vriendschappen worden gesloten. Met woorden, zoals kinderen dat doen ('zullen we vriendjes worden?'), of zonder. Vrienden helpen elkaar en aanvaarden meer van elkaar dan andere relaties. Ook dat wat men als vrienden of vriendinnen voor elkaar doet wordt vriendschap genoemd. Bij een belangeloze vriendschap kijkt de één naar wat de ander nodig heeft en plaatst hij zijn eigen belangen/verlangens op de achtergrond.” (uit Wikipedia.nl)


Seksualiteit speelt voor mij totaal niet mee in vriendschap. Ik ben zeker van mening dat er vriendschappen kunnen zijn tussen beide seksen. Zeker!
“Twee mensen die een bijzonder hechte en langdurige vriendschap hebben worden vaak boezemvrienden genoemd; vrouwen heten dan ook wel hartsvriendinnen. Ook de termen beste vriend en beste vriendin worden veel gebruikt. Naast de vriend bestaat er ook de kennis. Met een kennis gaat men over het algemeen luchtig vriendschappelijk om; wederzijdse verwachtingen, inspanningen en verplichtingen zijn in dat soort contacten niet zo belangrijk en soms geheel afwezig.
In het Nederlands zoals het in Nederland wordt gesproken wordt het woord vriend of vriendin voor zowel een vriendschappelijke als een liefdesrelatie gebruikt, wat verwarrend kan zijn. Aparte woorden voor seksuele relaties, zoals 'lover', 'boy/girlfriend', 'petit(e) ami(e)', 'petit(e) copain/copine' etc. kent men in het Nederlands niet. In het Vlaams spreekt men echter doorgaans van 'een lief' voor zo'n relatie.
Als een vrouw echter over 'haar vriend' spreekt, dan is de relatie over het algemeen wel seksueel of ten minste een liefdesrelatie. Dit fenomeen speelt ook bij homoseksuele mannen. Als een homoseksuele man het heeft over 'mijn vriend', dan spreekt hij vaak over een seksuele relatie. Dit geldt ook voor mannen en homoseksuele vrouwen die het over 'mijn vriendin' hebben. Maar in het algemeen is niet altijd. Men zal in veel gevallen uit de context moeten afleiden om welke betekenis het gaat.
Soms wordt het woord dan in een verkleinde vorm gebruikt: 'ze heeft een nieuw vriendje'. Maar in bepaalde kringen wordt ook het verkleinwoord gebruikt voor niet-seksuele relaties.” (uit Wikipedia.nl)

Tja vriendschap…ik heb beste vrienden, vrienden, kennissen en vage vrienden/kennissen. Onder welke categorie jij valt, als lezer, is voor mij een weten en voor jouw een vraag.


Sociale netwerken zoals Hyves, Facebook en Twitter gebruik ik om met mensen, vrienden, familie en kennissen in contact te blijven. En deze contacten zoveel mogelijk te onderhouden, zo houd ik iedereen op de hoogte over mij en ik blijf op de hoogte van hun. Zo blijf ik contact houden, maar de dimensie van de vriendschap is anders. De dimensie is veranderd van face-to-face naar digitaal, sommige zie ik nog wel face-to-face maar er zijn weldegelijk dingen veranderd in die vriendschappen.
Okay Thekla is niet meer mijn vriendin, maar we zijn goede vrienden…we delen iets en hoe moeilijk het ook is voor mij om haar met iemand anders te zien…het klinkt misschien raar, maar het maakt mij ook gelukkig. Na alle jaren aan mij gedacht te hebben, denkt ze nu aan haarzelf en haar behoeften…en die ander maakt haar en dat ventje gelukkig en dat maakt mij gelukkig. Vrienden voor het leven!
Dat is ook een liedje…het goede doel zong eens “Vriendschap is een illusie…”, daar ben ik het niet mee eens! Vriendschap is geen illusie, maar het bestaat…neem het niet voor lief, je hebt niet veel echte vrienden koester ze! Er zijn zoveel soorten vrienden:

“Eén van de belangrijkste dingen in ons leven zijn wellicht onze vrienden. Ze steunen ons in goede en slechte dagen en zijn ook voor velen een inspiratiebron. Hier zullen we eens proberen de verschillende soorten vrienden op te noemen.

Een eerste groep is nogal moeilijk te onderscheiden van de gewone vrienden. Het gaat immers over de vrienden die je gebruiken. Iedereen kent wel zo iemand. Denk maar aan het voorbeeld van trakteren. Is het niet gemakkelijk om vrienden bij je te hebben als je iets koopt en het uitdeelt? Als je trakteert zie je ze altijd maar als je niets voor hen hebt, ben je ook geen vriend meer. Deze zogenaamde “vrienden” probeer je dus best te vermijden.

Dan heb je ook nog schijnheilige vrienden. Deze groep lijkt ook wat op de eerste groep: ze doen alsof ze je leuk vinden en bij wijze van spreken zijn ze je vijf minuten later bij anderen al aan het zwart maken.

Een derde groep vrienden zijn diegenen die dezelfde hobby’s of interesses delen als jezelf. Meestal ken je die vrienden enkel oppervlakkig, maar je kan er wel goed mee samenwerken. Bovendien is het gespreksonderwerp de hobby.

Dan vinden we de vrienden in de familie. Voor sommigen ligt dit niet voor de hand maar ook met een neef, nicht, oom of tante kan je het goed vinden. Het zou je wel eens kunnen verbazen wat je zo allemaal over je andere familieleden te weten komt. 

Ook niet te vergeten zijn de klasgenoten. Ze zijn er eigenlijk altijd voor je, het zijn misschien geen beste vrienden maar toch kun je er goede gesprekken mee voeren. Als je bijvoorbeeld met een probleem zit, praat er dan eens over met een klasgenoot, wie weet, weten zij wel hoe ze je er bovenop kunnen helpen. Zij zijn meestal wel heel hulpzame mensen.

Een speciale groep zijn de vrienden voor altijd. Dat zijn meestal de mensen die je al kent van in de kleuterklas en die vergeet je ook nooit. Als je bijvoorbeeld naar het middelbaar onderwijs gaat, raak je veel van die vrienden kwijt, maar telkens je ze weer ziet, weet je waarover te praten, want zij kennen je immers al zo goed als je hele leven.

Vrienden die ver weg zijn maar waar je echt iets aan hebt, is één van die zeldzame groepen. Zij staan zo goed als altijd voor je klaar en ook al zie je ze niet, toch weet je dat je als je met iets zit, je altijd bij hen terecht kan.

Tot slot heb je dan nog de beste vrienden, dit zijn vrienden die op dezelfde golflengte zitten als jij. Ze begrijpen je, ze geven je goede raad en peppen je op als je eens down bent. Kortom dit is een groep waar iedereen bij het horen ervan zich een voorstelling moeten kunnen maken. En als je dat dan kan, wel dan kan je zeggen: “Mijn vriendenkring is compleet.”

Zoals je gelezen hebt moet je kritisch omgaan met het begrip vrienden. Zeg niet te vlug dat je vrienden hebt, maar wees op je hoede. Laat je vooral niet doen door die eerste twee groepen en dan kom je er wel. “ (uit scholieren.com opstel vrienden)

Ik ben het wel eens dat je kritisch moet zijn bij het begrip vrienden…wanneer zijn het je vrienden en wanneer niet? Zijn de vrienden die iemand heeft echte vrienden? Ik ben van mening van wel, sommige wel sommige niet, geen echte vrienden…digitale vrienden. Soms noemde mij iemand allemansvriendje, maar ben sociaal. Een sociaal mens…met een breed netwerk, ja dan ken je veel mensen, maar of het ook vrienden zijn?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

PLANKENKOORTS?

  Clown? Jezelf voor schut zetten? Okay ik schijt zeven kleuren in mijn broek!   Een zaadje dat ik in 2020 plantte, groeide uit tot een echte plant! Na een in 2020 een online meeting over bewustwording en inclusie, had ik idee over hoe het bewustwordingsproces bij mij werkt; door middel van muziek, kunst, lezen en theater (= het zaadje) ik besprak mijn idee toen met iemand die ook in mijn inclusie kringetje zit over het feit dat door middel van een theatervoorstelling dit bewustwordingsproces over inclusie en het leven met een beperking vergroot en versnelt kan worden…ik had zelfs al een naam: De Inclusionist. En van het een kwam het ander…het balletje rolde en was niet meer te stoppen. In 2023 komt mijn zaadje tot groei! In 2023 ga ik samen met een professionele acteur mijn theatervoorstelling spelen, a.d.h.v. mijn verhaal het publiek bewust laten worden hoe het is om te leven met een beperking of iemand in je directe omgeving met een beperking te hebben. Meedoen en een inclusie

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo