Doorgaan naar hoofdcontent

BIRDS IN THE SKY

Het begon ermee dat ik begin 2015 een brief schreef met de vraag of daar vrijwilligerswerk was voor mij…de brief:

Beste meneer of mevrouw,
Mijn naam is Emil de Boer en heb 9 maanden intern gezeten in de Vogellanden voor revalidatie. Na mijn hersenbloeding in 2008 heb na een ziekenhuisopname in dit centrum gerevalideerd, ik heb hier veel geleerd. Ik had veel therapieën… Een indruk; ik ging er in een bed in en kwam er uit in een rolstoel! Veel geleerd ook en daar ben jullie dankbaar voor!
De revalidatie gaf mij zelfvertrouwen en ik werd/voelde mij weer mens! Dit vertrouwen dat jullie mij gaven heeft nu uiteindelijk geresulteerd in het feit dat ik nu vraag of ik bij jullie vrijwilligerswerk mag doen.
Ik wil iets terug doen middels vrijwilligerswerk, gewoon werken kan ik niet meer…tot inzicht kwam ik toen helaas, waarom wil ik graag vrijwilligerswerk doen? Omdat ik mij in deze maatschappij, waar ik onderdeel van ben,  nuttig wil maken. Werken maakt mij nog meer een onderdeel van deze maatschappij en omdat ik nog maar 38 ben en niet langer alleen een uitkeringstrekker wil zijn, wil ik iets doen voor deze uitkering! Vrijwilligerswerk, niet de hele dagen niets doen, ik wil mij nuttig voelen!
Gezien mijn beperking zijn er voor mij enkele eisen nodig om vrijwilligers werk mogelijk te maken en voor mijzelf is dit van belang: ik noem voor mij hieronder de belangrijkste, maar het revalidatiecentrum kan, gezien de doelgroep, hier wel in voorzien denk ik
                     Prikkelarme werkomgeving, niet teveel mensen werkzaam in de ruimte waar ik aan het werk ben door b.v. een afgeschermde werkplek
                     Snel afgeleid zijn door prikkels ( o.a. geluiden/bewegingen) om mij heen
                     graag een vast contact persoon om mij te begeleiden waar nodig
                     Praktisch; Invalide toilet of ruim toilet waar ik met mijn handrolstoel in kan
Wat voor soort vrijwilligerswerk zoek ik dan vragen jullie je nu af denk ik, administratief werk ter ondersteuning of iets anders wat uw organisatie mij kan bieden. Als dit werk mij maar enige uitdaging bied dan voel ik mij goed en nuttig binnen uw organisatie. Ik ben enthousiaste, leergierige en humoristische medewerker. En heb veel ervaring met computerprogramma’s als Word en Excel.
Waarom uw organisatie? Omdat ik denk dat binnen het revalidatiecentrum voor mij heel veel uitdagingen liggen en uw organisatie, revalidatiecentra in het algemeen ook, staat middenin de maatschappij. Een maatschappij waar ik mij als mindervalide mij voor wil inzetten en hierdoor ik het gevoel krijg onderdeel en nuttig te zijn van deze maatschappij.
Graag wil ik mijn motivatie in een gesprek uitleggen, als dit mogelijk is.. En in maart van dat jaar

En eind maart begin april kon ik op gesprek komen. Ik en mijn contactpersoon ging op reis naar Zwolle om op gesprek te gaan bij de Vogellanden. En na een goed gesprek met de coördinatrice van het vrijwilligerswerk, iemand van de afdeling Kwaliteit, ik en mijn contactpersoon was er wat voor mij! Ze hadden mij brief gelezen en ze dachten dat men wel iets voor mij hadden daar op de afdeling Kwaliteit. Ik moest eerst maar eens kijken of het iets voor mij was en konden zij ook ff kijken of ik daar paste. En op 22 mei zou ik gaan beginnen!



En toen brak ik mijn heup…jezusmina! Ik dacht daar gaat mijn vrijwilligerswerk, maar nee hoor, mijn geluk kon niet op…men was bereid om te wachten tot ik weer zover hersteld was dat ik weer kon werken!  Door een glijpartij in de douche…met ambulance naar Ziekenhuis… Daar lag ik dan, weg vakantie (twee weken daarna zou ik weg gaan, niet dus), op Vaderdag 2015 lag in het ziekenhuis, met een nieuwe heup. Na een paar dagen mocht ik alweer naar huis en de dag na mijn ingreep, zette ik m.b.v. de fysiotherapeut daar de eerste stapjes!

In augustus 2015 begon ik in de Vogellanden. Op de afdeling Kwaliteit,  wat onderdeel uitmaakt van de directie en de kwaliteit van de zorg in het revalidatiecentrum waarborgt, de veiligheid van revalidanten waarborgt. Dit doet de afdeling middels onderzoek, registratie en documentbeheer van therapeuten, etc…(te veel om nu te noemen). Wat doe ik nou precies op deze afdeling?
De Vogellanden is dus een revalidatiecentrum, onderdeel daarvan is het Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde (CBT). Eigenlijk bestaat het centrum uit verschillende centra…centrum voor volwassenrevalidatie, kinderrevalidatie en voor bijzondere tandheelkunde. Ik beheer alle documenten van het CBT, wat houdt dit in? Nou medewerkers maken van alle werkzaamheden documenten (werkinstrukties, protocollen, procedures, enz.), leidinggevenden beleidstukken en deze plaats ik op hun intranet, docufind heet dit, en ik krijg via dit systeem een melding of iets verlopen is en waarschuw ik hen om een document te herzien/herschrijven. En zo bewaar je de kwaliteit van zorg binnen dat CBT en nieuwe medewerkers kunnen zo heel gemakkelijk lezen wat werkzaamheden inhouden, wat ze moeten doen en kunnen zo meteen het beleid of protocollen inzien van het CBT.



Daarnaast doe ik ook aan verwerken van onderzoeksgegevens, registreer de afdeling VIM (Veilig Incidenten Melden). Dit is ook onderdeel van Veiligheid en Kwaliteit binnen de revalidatiecentra. Dan heb je nog alle documenten van de Kinder- en Volwassen-revalidatie (zowel kliniek en poli). Hier doe ik veel in maar valt niet binnen mijn vaste taken…ik ondersteun en help waar nodig. Neem maar eens een kijkje op hun website: www.vogellanden.nl

Mijn werk is ingewikkeld uit te leggen aan buitenstaanders, dus ik zeg meestal “ik doe administratieve werkzaamheden voor het management” , dit klopt wel, maar zoals je hierboven leest bevat dit administratieve werk meer. Eigenlijk kun je zeggen dat het anders is, maar voor een leek is administratief werk voldoende…hier kunnen de meeste mensen iets bij voorstellen en hoef je niet veel uit te leggen. Want dit houdt in; veel praten en dit kost mij veel energie dus ik houd het het liefst zo kort mogelijk, vandaar.

Elke maandag en dinsdag werk ik daar, eerst alleen op maandag…kijken hoe gaat qua prikkels, vermoeidheid en of het beviel. Ik moet zeggen het is een prima team en het bevalt mij daar goed en sinds januari 2016 werk er twee dagen.  Hoe ik kom? Met de vervoersservice van welzijn Kampen, die brengen en halen me.




Nu werk ik er al een tijdje en ik voel mij daar nuttig, ik voel mij op mijn gemak en voel me echt onderdeel van een team. Nu voel ik dat ik echt weer zinvol bezig ben, mijn steentje bijdraag aan de maatschappij en niet alleen geld kost. Ik doe nu iets om mijn uitkering te ontvangen, zo voel ik het echt! Het geld dat ik ontvang van het UWV, mijn uitkering, voelt nu echt van mij…was al zo maar nu is mijn gevoel daarover anders, voor ik nu iets betaal denk ik na, niet dat ik dat niet deed, maar is nu wel anders,  begrijpen jullie het? Hoe moet ik dit nu uitleggen?

Reacties

  1. Hi Emil, duidelijk verhaal. Ik kan het me helemaal voorstellen dat het fijn is om iets te doen voor je geld. En zo te lezen is het werk uitdagend en heel nuttig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

PLANKENKOORTS?

  Clown? Jezelf voor schut zetten? Okay ik schijt zeven kleuren in mijn broek!   Een zaadje dat ik in 2020 plantte, groeide uit tot een echte plant! Na een in 2020 een online meeting over bewustwording en inclusie, had ik idee over hoe het bewustwordingsproces bij mij werkt; door middel van muziek, kunst, lezen en theater (= het zaadje) ik besprak mijn idee toen met iemand die ook in mijn inclusie kringetje zit over het feit dat door middel van een theatervoorstelling dit bewustwordingsproces over inclusie en het leven met een beperking vergroot en versnelt kan worden…ik had zelfs al een naam: De Inclusionist. En van het een kwam het ander…het balletje rolde en was niet meer te stoppen. In 2023 komt mijn zaadje tot groei! In 2023 ga ik samen met een professionele acteur mijn theatervoorstelling spelen, a.d.h.v. mijn verhaal het publiek bewust laten worden hoe het is om te leven met een beperking of iemand in je directe omgeving met een beperking te hebben. Meedoen en een inclusie

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo